CoderDojo #2: Robots

Het zit er weer op, de tweede dojo van Spijkenisse. Wij mentoren hebben weer een hoop vrolijke ninja’s aan de slag gezien met van alles. We hadden voor deze editie van alles uit de kast gehaald. We hadden onder andere enkele robots die te programmeren waren. Er waren een hoop ninja’s aan de slag met het maken van hun eigen spel en ook een hoop ninja’s die aan de slag waren gegaan met een eigen website.

We hadden deze week voor het eerst een soort van ‘thema’. Naast de gebruikelijke activiteiten hadden we een aantal robots staan. Samen met de mentoren konden de ninja’s aan de slag en deze robots lijnen laten volgen en nog veel meer. Het was super leuk om de kinderen zo bezig te zien. We hadden ook een 3D printer staan, die wilde helaas nog niet meewerken, maar de kinderen vonden het desondanks alsnog heel interessant om te zien.

Volgende week willen we aan de slag gaan met ‘echte’ code. Tot nu toe hebben we gezien dat veel ninja’s aan de slag gaan met Scratch. Scratch is een online applicatie waarin spelletjes kunnen worden gemaakt. Het programmeren in Scratch gaat op een relatief abstract level. Hieronder een voorbeeld van een Scratch programma.

Scratch example

Dit script is vrij visueel. Ter vergelijking zal ik hieronder eens zetten hoe ‘echte’ code voor ditzelfde stukje er ongeveer uit zou kunnen zien;

function groeneVlagAangeklikt() {
    var counter = 1;
    while (counter < 13) {
         print(counter);
         counter = counter + 1;
    }
    return;
}

Het mag wel duidelijk zijn dat dit heel anders werkt dan het blokjes systeem van Scratch. In de volgende dojo willen we de ninja’s hiermee aan de slag zetten. Tot de volgende keer!

Gepost op by Sander van den Oever Gepost in Dojo's

Voeg een commentaar toe