Mentoren
Leuk dat je interesse hebt om mee te helpen! CoderDojo draait geheel op de vrijwillige inspanningen van onze ‘mentoren’. We kennen twee typen mentoren. Enerzijds de mentoren die zorgen dat de Dojo mogelijk is (organisatorisch en faciliteiten) en de technische mentoren die op de dag zelf de vragen van de ninja’s beantwoorden. Uiteraard sluit de ene rol de andere niet uit. We hanteren een hele open structuur. Niemand is de baas en ieders inbreng is welkom. Of je nu elke week een paar uur er aan kwijt kunt of alleen op de dag van de Dojo: alle hulp is welkom en wordt erg gewaardeerd.
Ondersteunende mentor | Technische mentor |
---|---|
✅ Administratie | ✅ Workshops geven |
✅ Organisatie (locatie, catering, etc.) | ✅ Technische vragen beantwoorden |
✅ Foto’s / lesmateriaal maken | ✅ Website onderhouden |
?? Ninja’s een leuke dag bezorgen |
Wat is een Mentor?
Een Mentor is een persoon welke de kinderen tijdens een CoderDojo ondersteund wanneer ze even niet weten hoe ze moeten beginnen of als ze tegen een probleem aanlopen en niet weten hoe ze verder moeten. We streven ernaar om per 4 a 5 kinderen één mentor te hebben.
Op iedere Dojo zal er lesmateriaal aanwezig zijn. Dit zijn duidelijke instructies welke de kinderen in principe zelfstandig kunnen uitvoeren. Als je de kinderen wilt helpen laat ze het dan wel zoveel als mogelijk zelf uitvoeren, dit draagt bij aan het leerproces en ze raken meer verzekerd van hun eigen kunnen!
Waarom zou ik helpen?
- Omdat je daarmee onze jeugd verder helpt zichzelf te ontwikkelen.
- Omdat je het leuk vindt om kinderen te kunnen helpen.
- Je hoeft geen verstand te hebben van computers of programmeren.
- Je kan zelf ook wat leren over o.a. programmeren.
- Het kost niet veel tijd en je hoeft niet iedere Dojo te helpen.
- Bovenal, het is ontzettend leuk om te doen 🙂
Achtergrond over de organisator
Waarom ik (Niels Hanssen) heb besloten een CoderDojo te organiseren.
Het is mij opgevallen dat de tijd die op basisscholen wordt besteed aan techniek ontzettend beperkt is.
Hierdoor raken kinderen niet geïnteresseerd in techniek en zullen ze later minder snel kiezen voor een technische vervolg opleiding en uiteindelijk niet gaan werken in de techniek.
Aangezien de ontwikkelingen in de techniek zo hard gaan is het van belang dat kinderen wel enig idee hebben hoe techniek werkt en waarom iets soms niet werkt. Naast al de technische vaardigheden die ze opdoen, leren ze sneller problemen oplossen, naar elkaar luisteren, samenwerken. Een goede nieuwe game bouwen doe je immers niet alleen, hier heb je een team voor nodig en ze leren een beetje Engels. de grootste bron van onze laagdrempelige informatie voorziening is in het Engels. De internationale samenwerking tijdens het werken aan een project of het spelen van een spel is meestal in het Engels.Al langere tijd liep ik met het idee rond om iets met techniek te organiseren voor kinderen. Zo ben ik op mijn zoektocht in aanraking gekomen met diverse initiatieven.
Voor mij past CoderDojo het beste bij mijn ideeën en visie over hoe we de kinderen verder kunnen helpen.Dit is waarom ik het belangrijk vindt en een CoderDojo ben gestart.Afhankelijk van techniekZoals we allemaal weten zijn we steeds meer afhankelijk van de techniek.
En is Nederland steeds meer afhankelijk van techniek. Er ontstaan steeds meer nieuwe vacatures in de techniek, welke niet goed kunnen worden ingevuld. Als onze kinderen niet meer gestimuleerd worden in techniek dan zullen bedrijven welke in deze sector actief zijn zich op het buitenland moeten richten.Ouders en techniek…Voor de meeste ouders gaan de ontwikkelingen in de techniek te snel, hierdoor is het lastig om hun kinderen te helpen zich op dit gebied verder te ontwikkelen.
Kinderen worden zo mogelijk beperkt in hun ontwikkeling op het gebied van techniek. Bij CoderDojo leren ze niet alleen programmeren. Maar ze leren ook nieuwe vrienden te maken en samen te werken aan mooie nieuwe projecten.We horen graag van je als je ons wilt komen helpen.
Je kan ons bereiken via onze contact pagina, Facebook of via Twitter.